RSS

Wednesday, January 20, 2010

Aktiviti 4 : Laman Web Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif

i) Dapatkan sekurang-kurangnya 20 laman web mengenai Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif.

















































































































No.
Laman
Web
Penerangan
Mengenai Laman Web
1.

Kemahiran
Berfikir Secara Kritis dan Kreatif

(http://mahirkbkk.tripod.com)
Laman
ini membawa anda untuk mengenali konsep berfikir, jenis-jenis kemahiran
berfikir, proses berfikir serta alat-alat untuk membantu anda berfikir supaya
anda menjadi manusia yang berjaya berfikir secara lebih sistematis. Laman
ini juga mencadangkan strategi yang boleh digunakan untuk mengajar kemahiran-kemahiran
berfikir secara lebih ekslisit.
2.
Pelbagai
Kecerdasan dan Kemahiran Berfikir (http://www.teachersrock.net/masteri4.htm)
Mempelajari
mengenai lapan kecerdasan dan kemahiran berfikir yang perlu diperkembangkan
di kalangan pelajar anda dalam p&p untuk pembelajaran masteri.
3.
Kemahiran
Berfikir

(http://gurufikir.blogspot.com/)

Kemahiran
berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran.
Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap dalam menyusun
maklumat, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat kesimpulan atau
keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan sewajarnya.
4.
Critical
Thinking On The Web

(http://austhink.com/critical/)
Menerangkan
mengenai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif iaitu "The use
of those cognitive skills or strategies that increase the probability of
a desirable outcome - in the long run, critical thinkers will have more
desirable outcomes than 'noncritical' thinkers (where 'desirable' is defined
by the individual, such as making good career choices or wise financial
investments)"
5.
An
Introduction to Critical Thinking

(http://www.freeinquiry.com/critical-thinking.html)
Critical
thinking is an important and vital topic in modern education. All educators
are interested in teaching critical thinking to their students. Many academic
departments hope that its professors and instructors will become informed
about the strategy of teaching critical thinking skills, identify areas
in one's courses as the proper place to emphasize and teach critical thinking,
and develop and use some problems in exams that test students' critical
thinking skills.
6.
KBKK

(http://www.slideshare.net/masriena/kbkk)
Memberi
panduan dan pemahaman mengenai kemahiran berfikir dan pengoperasiannya agar
guru dapat menerapkan dalam proses p&p untuk semua subjek pembelajaran
7.
Kemahiran
Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK)

(http://mujahid.tripod.com/kbkk.html)
Laman
Web ini akan membincangkan mengenai definisi dan tujuan kemahiran berfikir,Kesilapan
dalam berfikir,Perbezaan otak dan minda,Jenis-jenis kemahiran berfikir,Jenis
bahan yang digunakan,Bagaimana KBKK diajar danCiri-ciri pemikir yang bijak
8.
Warkah
Prof Dr Sidek Baba - Kemahirab Berfikir

(http://drsidekbaba.blogspot.com)
Membincangkan
mengenai ilmu pendidikan dan hubungan dengan kemahiran berfikir
9.
What
is Critical Thinking

(http://www.criticalreading.com/critical_thinking.htm)
Critical
thinking includes a complex combination of skills
10.
The
Critical Thinking Community

(http://www.criticalthinking.org/resources/articles/)
Penerangan
mengenai Kemahiran Berfikir
11.
Konsep
Sekolah Bestari

(http://www.mohdruzi.com/Konsep%20Sekolah%20Bestari.htm)

menerangkan mengenai konsep sekolah bestari
12.
Sebutir
Mutiara: Kepentingan Kemahiran Berfikir Kreatif

(http://imann9969.blogspot.com/2009/07/kepentingan-kemahiran-berfikir-kreatif_08.html)
Pemikiran
kreatif membincangkan bagaimana cara-cara atau teknik-teknik untuk memperluaskan
dan memperkembangkan daya imaginasi, inovasi dan kreativiti individu untuk
mendapatkan dan mengumpulkan banyak idea baru dengan dengan menggunakan
pelbagai teknik kreatif
13.
Kemahiran
Berfikir- Pencetus Minda Anda

(http://guabama.wordpress.com/2009/07/22/kemahiran-berfikir/)
Kemahiran
berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran.
Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap dalam menyusun
maklumat, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat kesimpulan atau
keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan sewajarnya.
14.
Kemahiran
Berfikir

( http://mkhalil71.blogspot.com/2009/01/kemahiran-berfikir.html)
Menerangkan
mengenai definisi kemahiran berfikir dan konsep-konsep yang terkandung dalam
kemahiran berfikir
15.
Demi
Pena- Melihat dengan akal

(http://demipena.com/2008/08/melihat-dengan-akal.html)
membincangkan mengenai kepentingan dan maklumat mengenai kemahiran berfikir
16.
Kemahiran
Berfikir

(http://jamr3.brinkster.net/bahan/KEMAHIRAN%20BERFIKIR%202.pdf)
membincangkan mengenai kepentingan dan maklumat mengenai kemahiran berfikir
17.
KBKK

( http://khairisya.wordpress.com/ggga2143/)
membincangkan mengenai kepentingan dan maklumat mengenai kemahiran berfikir
18.
Murid
dan Alam Belajar

(http://mabjip.blogspot.com/2009/10/pedagogi-bestari.html)

Membincangkan mengenai strategu pengajaran dan pembelajaran dalam pedagogi
bestari
19.








20.
Kemahiran Berfikir Kritis Dan Kreatif: Satu Tinjauan Terhadap
Guru-Guru Sekolah Menengah Teknik Di Negeri Johor(
http://web.uthm.edu.my









/ps/thesis/education1/hidanah%20mohd%20yunus.pdf)
Membincangkan mengenai strategi pengajaran dan pembelajaran dalam pedagogi
bestari













































































































































































































































































No.
Laman
Web
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1.

Kemahiran
Berfikir Secara Kritis dan Kreatif

(http://mahirkbkk.tripod.com)
X
X
X
X

























2.
Pelbagai
Kecerdasan dan Kemahiran Berfikir (http://www.teachersrock.net/masteri4.htm)
X
X
X
X
X
X
X
X





3.
Kemahiran
Berfikir

(http://gurufikir.blogspot.com/)

X
X
X
X
X
X
X
X





4.
Critical
Thinking On The Web

(http://austhink.com/critical/)
X
X



































5.
An
Introduction to Critical Thinking

(http://www.freeinquiry.com/critical-thinking.html)
X
X
X
X
X
X
X
X





6.
KBKK

(http://www.slideshare.net/masriena/kbkk)
X
X
X
X
X
X
X
X





7.
Kemahiran
Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK)

(http://mujahid.tripod.com/kbkk.html)
X
X
X
X

























8.
Warkah
Prof Dr Sidek Baba - Kemahirab Berfikir

(http://drsidekbaba.blogspot.com)
X
X
X










X










X
9.
What
is Critical Thinking

(http://www.criticalreading.com/critical_thinking.htm)
X
X



































10.
The
Critical Thinking Community

(http://www.criticalthinking.org/resources/articles/)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
11.
Konsep
Sekolah Bestari

(http://www.mohdruzi.com/

Konsep%20Sekolah%20Bestari.htm
)

X
X
X
X
X
X
X
X
X
12.
Sebutir
Mutiara: Kepentingan Kemahiran Berfikir Kreatif

(http://imann9969.blogspot.com/2009/07/

kepentingan-kemahiran-berfikir-kreatif_08.html
)
X








































13.
Kemahiran
Berfikir- Pencetus Minda Anda

(http://guabama.wordpress.com/2009/07/22/

kemahiran-berfikir
/)
X
X
X
X
X




















14.
Kemahiran
Berfikir

( http://mkhalil71.blogspot.com/2009/01/

kemahiran-berfikir.html
)
X
X
X
X
X




















15.
Demi
Pena- Melihat dengan akal

(http://demipena.com/2008/08/melihat-

dengan-akal.html
)
X
X
X

























X
16.
Kemahiran
Berfikir

(http://jamr3.brinkster.net/bahan/

KEMAHIRAN%20BERFIKIR%202.pdf
)
X
X
X
X

























17.
KBKK

( http://khairisya.wordpress.com/ggga2143/)
X
X
X






























18.
Murid
dan Alam Belajar

(http://mabjip.blogspot.com/2009/10/

pedagogi-bestari.html
)
X
X
X
X



















































































* Petanda ~


1 - Kejelasan

2- Ketepatan

3- Ketelitian

4- Relevan

5- Kedalaman

6- Keluasan

7- Logik

8- Kepentingan

9- Keadilan

Monday, January 11, 2010

TUGASAN 1 DAN 2 : KAJIAN KEPUSTAKAAN

i) JURNAL KEMAHIRAN BERFIKIR


AN ICT-MEDIATED CONSTRUCTIVIST APPROACH FOR INCREASING ACADEMIC SUPPORT AND TEACHING CRITICAL THINKING SKILLS

Dick Ng’ambi

Centre for Educational Technology, University of Cape Town, South Africa

dngambi@ched.uct.ac.za

Kevin Johnston

Information Systems Department, University of Cape Town, South Africa

kjohnsto@commerce.uct.ac.za

Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk meningkatkan sokongan akademik ke atas para pelajar dimana untuk menguji kesan penggunaan ICT untuk meningkatkan sokongan akademik ke atas pelajar dan untuk mengajar pelajar kemahiran pemikiran kritikal. Pelajar diperlukan untuk membina kemahiran pemikiran kritikal atau kemahiran literasi kritikal.

Satu kajian membandingkan kursus pengurusan projek di Universiti Cape Town dimana ia dijalankan selama dua tahun berturut-turut. Dalam tahun kedua pendekatan konstruktivisme ICT dijalankan dimana pelajar dapat memperolehi kemahiran pengurusan projek yang dapat digunakan untuk meningkatkan sokongan dan mengajar teknik pemikiran kritikal. Pensyarah boleh menggunakan ICT untuk menyelia pembelajaran, pemikiran kritikal dan perbincangan pelajar.

Hasil dapatan kajian mendapati kaedah pengajaran menggunakan pendekatan ICT membantu dalam meningkatkan pembelajaran pelajar.




ICT TO TRAIN STUDENTS TOWARDS CREATIVE THINKING

M. ALLEGRA, A. CHIFARI AND S. OTTAVIANO

Italian National Research Council

Institute for Educational and Training Technology

Via Ugo La Malfa, 153, 90146 Palermo – Italy

Kajian ini membincangkan mengenai peranan teknologi maklumat dan komunikasi sebagai alat kognitif dalam bilik darjah. Kajian ini merujuk kepada konteks teoritikal berdasarkan kreativiti bukan hanya sebagai kemahiran fantasi dan imaginasi tetapi sebagai proses pembelajaran. Khususnya, berdasarkan eksperimen yang diterangkan, kajian ini menitikberatkan bagaimana pemikiran kreatif boleh merangsang melalui penggunaan ICT yang diintegrasikan dalam aktiviti kurikulum. Metodologi yang digunakan semasa menjalankan kajian adalah berdasarkan kepada “scaffolding” dan petunjuk pelajar untuk meningkatkan tahap pemikiran mereka melalui aktiviti kompleks seperti penulisan kreatif , menggunakan system multimedia dan sumber atas talian dan akhirnya mereka dan membangunkan hypertext.

Dengan menstrukturkan laluan pembelajaran dan aktiviti mikro, melalui fasa yang kompleks, guru mengintegrasikan ICT secara efektif dalam aktiviti kurikulum. Organisasi bagi setiap aktiviti adalah berbeza dengan yang lain dari segi kandungan dan tugasan yang diberikan, tetapi berdasarkan struktur umum yang disintesiskan seperti dibawah:

  1. Membahagikan pelajar kepada pasangan heterogen dan peranan
  2. Pilihan dan membuat persediaan bahan didaktik dan sumber untuk setiap kumpulan yang berbeza antara setiap kumpulan dan juga melengkapi matlamat keseluruhan.
  3. Persediaan arahan berdasarkan kepada aktiviti yang akan dibahagikan kepada langkah-langkah tertentu.
  4. Persediaan borang penilaian (ujian pra) berkenaan dengan topik yang pernah dipelajari dalam kelas yang dibangunkan dengan menggunakan ICT.
  5. Fasa penyelidikan yang mengandungi penemuan dan menghuraikan maklumat.
  6. Fasa sosialisasi maklumat dengan rakan-rakan sekelas.
  7. Persediaan borang penilaian (ujian pos).
  8. Mengintegrasikan bahan baru dalam mengeluarkan hiperteks.

Berdasarkan kepada kajian didapati bahawa dengan memberikan peluang kepada pelajar untuk menulis, mengelola dan mempersembahkan maklumat, berkomunikasi dengan pelajar lain dan meneroka, mereka akan memperolehi teknik yang berbeza termasuk komunikatif, pragmatik, linguistik, teks dan kemahiran metakognitif.


Teachers' information and Communication Technology

(ICT) Skills and Practices of Using ICT

Jl. of Technology and Teacher Education (2001) 9(2), 181-197

Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk menganalisis hubungan antara kemahiran guru dalam menggunakan maklumat dan teknologi komunikasi terbaru dalam pemikiran pedagogi dan latihan yang digunakan. Kajian ini melibatkan 600 orang guru melalui kaedah kuantitatif. Revolusi maklumat dan teknologi komunikasi (ICT) adalah satu cabaran utama untuk pembangunan profesional guru. Mereka perlu mempunyai kemahiran teknikalyang mencukupi untuk menggunakan kemudahan ICT secara produktif, serta untuk mengarahkan dan membimbing pelajar mengenai pengunaan ICT dengan penuh keazaman. Guru-guru bukan hanya perlu menjadi biasa dengan ICT tetapi juga memperolehi pengajaran kepakaran yang diperlukan untuk menghasilkan kerja yang berasaskan teknologi "learning environment". Pengajaran dan amalan perlu dijelajahi untuk membangunkan dan memudahkan kemahiran pemerolhan pengetahuan peringkat tinggi. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa guru pada kebiasaannya menggunakan prinsip biasa dalam menekankan pembinaan yang aktif untuk menambahkan pengetahuan.


Mind Tools for Enhancing Thinking and Learning Skills


Cheryl L. Willis


Susan L. Miertschin

Dalam kajian ini menyediakan latarbelakang maklumat dalam pembangunan mengenai pemikiran kritis dan teknik belajar, peranan pembelajaran secara visual dalam pembangunan pemikiran kritis dan kaedah pembelajaran seperti peta konsep dan peta minda. Kemudian, skop projek akan diterangkan dimana ia akan menyediakan keputusan awalan dalam pembangunan yang diperlukan dalam pembangunan untuk menghasilkan modul pengajaran dan peta minda yang berfokus kepada aktiviti dalam pengajaran.


ii) BUKU BERKAITAN DENGAN KEMAHIRAN BERFIKIR


COMPUTER AS MINDTOOLS FOR SCHOOL
David H.Jonassen (2000)

Terdapat 15 bab dalam buku ini yang menerangkan mengenai kaedah untuk meningkatkan pembelajaran pelajar, pelajar akan mendapati topik seperti teknologi, penyelesaian masalah, teori pembelajaran, memproses perkataan, pangkalan data, lembaran sebaran, multimedia, grafik, internet dan pembelajaran jarak jauh amat berguna untuk meningkatkan mutu pembelajaran pelajar.

"Mindtools" adalah alat untuk mempersembahkan pengetahuan yang menggunakan aplikasi komputer seperti pangkalan data, rangkaian semantik (peta konsep komputer), lembaran sebaran, sistem pakar, sistem bahan permodelan dan persekitaran perbincangan secara langsung dan perbincangan menggunakan komputer untuk meningkatkan pemikiran kritis dikalangan pelajar.

Proses menggunakan alat ini adalah pendekatan alternatif untuk mengintegrasikan penggunaan komputer di sekolah. Buku ini juga menerangkan dengan terperinci kelebihan dan keburukan setiap alat "mindtools" yang digunakan.

Mengakses pemikiran kritikal dan hasil pembelajaran peringkat tinggi dimana "Mindtools" adalah sukar. Ini membolehkan pelajar membuat kesimpulan yang berbeza mengenai peranan sebagai guru dengan membenarkan pelajar untuk berbincang mengenai matlamat dan tujuan untuk diri sendiri.

Pemikiran kritis penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek komputer adalah kerana pelajar akan dapat memikirkan sesuatu diluar kotak pemikiran mereka. Apabila guru memberikan sesuatu soalan yang sukar, mereka tidak akan menghadapi masalah dan kesukaran dalam menyelesaikan masalah tersebut kerana minda mereka telah dilatih supaya berfikiran kritis dan kreatif.