- Dapatkan definisi literasi maklumat dari literatur.
- Keupayaan mendapat makna dari maklumat.
- Keupayaan untuk mengakses, menilai dan mengguna maklumat dari pelbagai sumber (Doyle, C (1994)).
- Mendapatkan maklumat yang relevan sesuai dan berguna dengan berkesan dan cekap.
- Mengolah data kepada maklumat dan ilmu yang berguna untuk keperntingan sejagar dan dapat menyelesai masalah dan membuat keputusan.
- Huraikan dengan contoh dalam konteks pendidikan komputer.
- Mengenalpasti keperluan.
- Bertanyakan soalan berhubung dengan keperluan.
- Mengenalpasti sumber maklumat.
- Menyediakan strategi pencarian.
- Mengesan maklumat - cetak dan "technology based".
- Kemahiran maklumat perlu diajar secara bersepadu dalam matapelajaran:
- Dengan menggunakan pelbagai sumber di Pusat Sumber Sekolah.
- Mencari sumber untuk digunakan oleh guru dan pelajar.
- menyediakan perkhidmatan dan kemudahan teknologi yang diperlukan untuk mengakses maklumat bagi mewujudkan komuniti yang "information literate".
- Mendidik pelajar cara menguruskan sumber maklumat.
- Tunjuk kepada pelajar cara melayari maklumat dari pangkalan data.
- Literasi maklumat boleh digunakan untuk menjalankan penyelidikan dimana terdapat beberapa langkah yang harus diambil iaitu:
- Menentukan tugasan/keperluan
- Menstrategi proses mengesan sumber
- Lokasi dan akses
- Mengguna maklumat
- Sintesis (menyepadukan maklumat yang diperolehi daripada pelbagai sumber)
- Penilaian (kritis)
0 comments:
Post a Comment